Saturday, April 11, 2009

افكار يوم اربعاء غير عادي


الاولى : رجييييييييييييييم


اول مرة امارس طقس الرجيم, حاولت من قبل ان اخفض وزني عن طريق التدريب في جمانزيوم ونجحت مرحليا , ولكن زاد وزني اكثر بعدها ( انا لا اكره زيادة وزني بل افتخر بها خصوصا بعد ان شاهدت افلام حسام ابو الفتوح واعتبرت ان الكرش خصوصا مفخرة وامر غاية في الجاذبية ولكن ..... "اظن سيكون لنا عودة في اسباب محاولاتي لانقاص وزني") , حاولت مرة اخرى ان امثل اني لا آكل بشراهة واقلل من كميات الاكل فزاد وزني اكثر واكثر (انا بحب شكل حسام وبعتبروا قدوة وهو لابس الشورت الازرق وداير من غير تي شيرت وكرشو طالع كده نص متر قدامه شكله كده زي محمد على والسلاطين الكبار, بس اعمل ايه حكم القوي... ) اعترفت لنفسي بدون مواربة انني احب الاكل واحب ان ادلع نفسي ولااحرمها من شئ تحبه واعتبرت ان للاكل سبع فوائد , منهم لا كلهم " التمتع بقدرة جنسية عالية" (برضو متأثرا بحسام ابو الفتوح ربنا يهديه كمان وكمان" ) كنت امتع نفسي بالاكل بجميع اطيافه وانواعه ونكهاته واذواقه بشراهة تكسبني خدر غريب يسرح في كل جسمي. كنت احب احساس التخمة وهو يسري في اوصالي بعد وجبة كباب وكفته ونيفة وطرب من الرفاعي, او حلة مكرونة اسباجيتي بالصلصة والكبدة من صناعة امي لا يضاهيها اعتى انواع المخدرات, او بيتزا حجم عائلي من سبارو اووووووووووووهههههه, واكيد.. البامية عند تركها اول يوم والاتيان عليها ثاني او ثالث يوم مع طبق ارزمتين والكمالة مع جراية عيش طازة يحدث بعدها ارتخاء للعضلات (فقط) مع انغماس العقل في أحلام يقظة وردية كثيفة تجبرك وتنسيك ما ستحلم به من كوابيس عندما تنام, ما رايكم في سندوتشين من هاردز احدهما سوبر بيج ستار مع اكبر قطعة برجر ومعه كوردن بلو( انا لا احب الكومبو لان الاختلاط غير مرغوب ثانيا لان ذلك يفقد طعم الاكل الرئيسي) , اي متعة اخرى ممكن ان يحصل عليها المرء بعد ذلك. كل هذا جزء من كل, وامثلة قليلة من اصناف طالما انتشيت بها.
ولكن ...لكن هنا لا يعقبها ندم او ألم نتيجة البدء في الرجيم, فبالرغم من انني في ثاني يوم فقط الا ان عدم وجود صداع مزمن وصفائي الذهني مع لطافة في الروح(وليس في العقل) تجعلني متفائل نوعا ما , وحريص عليه.
لكن بالفعل اجمل ما اكتشفته في الرجيم كطقس ( كفاية ان بقى عاندي طقس جديد , فانا احب فكرة ان يكون عاندي طقوس كما علمنا الدكتور عبدالوهاب المسيري, كون الطقوس دفاع طبيعي للاستهلاكية التي ابغضها ) هو الانصياع بحد ذاته والتدريب على قول لا التي تنضج النفس, اكثر من الاغراق في نعم.
تجربتي الاولى للرجيم علمتني نوع جديد من قول لا.


هذه الافكار راودتني وانا ادخل الحمام في ورشة الكتابة بتكرار مريب امارس حقي الطبيعي كانسان نظرا لشربي الكثير من الماء كما نصحت.

لم اعد انني ساتحدث كل مرة عن الورشة او شئ حدث في الورشة , ولكن اليكم الشعور المثير
تخيلوا انكم (وانتم المفتونون مثلي بالشخصيات اكثرمن الاحداث , وتحليلها ) لديكم فجأة ليس فقط 11 شخصية (هم اعضاء ورشة الكتابة) بل ضعفهم
بعض هؤلاء يكتب عن نفسه... ان الكتابة عن الذات تجربة بها قدر من التطهر .. وعندما تتلى تلك التجربة في مجموعة يكون الطقس اشبه بعلاج نفسي
لدي كل يوم اربعاء لقاء مع شخصيات كثيرة بعضها حي وبعضها في طور الولادة بعضها مكتمل التكوين وآخر مبتسر, صراع الافكار يجعل من طقس حضور الورشة شئ رائع........ لا ليس رائع , اظن انه شئ يغنيني عن وجبة العشاء

2 Comments:

At 10:22 PM, Blogger Maro said...

i am going 2 write my comment ion Franco Arab as i don't have Arabic keyboard layout in my keyboard.

2ana kan 3nade nafs el moshkela mn 7awale sana w nos ta2reban nazaran l2an el 2akl f gam3ete malyan dhon b shakl 3'areb wasalat l mar7ala 2ene 2eshtaret bantalon zayd ma2as w b3d 2esbo3 bzbt nafs el bantalon da kan da2 3alaya ... fa mn sa3etha karart 2ene 2a5es ... bada2t b 2ene 2aro7 el gym l modet sa3ten w ba3daha 2al3ab squash l modet sa3ten kol yom ... w mn 7osn 7aze kont f el wa2t da f date fa kanet betshaga3ne w tege tel3ab ma3aya :D 3ala 2a5er el sem 2ele bada2t fe 2ene 2a5ases nafse el natayeg kanet mal7oza 2awe l daraget 2eno 7asal w fe nas ba2et tetla5bat feya mn be3ed ... kamelt el nezam ba3daha lama rege3t masr mn sana fatet w ba2et 2as7a 2aro7 el gym kol yom el sa3a 9 el sob7 w l modet 7awale sa3ten motawaslen w kont ba3lab 1000 3adet batn f el yom (m3 el 3elm 2ene f 2agaza :D ) w natayeg 2ene 5aset kanet f3ln mozhela ... 2aktar 7aga kanet bet5alene mabsot w nafseyete 2a7san lama 2asma3 kelmet (you really look so fit now) mn el internationals w el malaysians 2ele f UTP ... da 3'et tab3an mn el msryeen( 5aset w ba2a shaklak gamed) ... w da f 7ado zato 5alane f3ln motafa2el 2aktar w 7alte el nafseya 2a7san b keteeeer ... f el nehaya 2a7eb 2a2ol l Ahmed Hamed 2enak wa7ashtene 2awe ya rayes :) w inshallah hashofak 3n 2areb 2awe :D w ya rab inshalla tenga7 f nezam el regem ...

 
At 3:28 AM, Blogger halloweenman said...

كل سنه وانت طيب يا عريس
(طبعا لو حد غيرك قراها حيفتكر اني بهنيك بعيد جوازك علشان التقاء كل سنه متبوعة بعريس)
بس انا بباركلك باسعد مناسبتين في حياة "اغلب" الناس اللي هي عيد ميلاده وعيد جوازه
واغلب دي علشان الناس اللي متجوزين ومش مبسوطين ما يقولوش "ومين قالك يا محترم ان الجواز مناسبة سعيدة "
حرد عليه ساعتها واقوله يبقى العيب فيك انت يا استاذ مش في الجواز
انت اللي اخترت غلط من الاول او انت اللي كنت فاكر ان الجواز هو بس انك "تدلع الكوكو" وخلاص
المهم ومن غير ما اطول عليك يا جونيور
بجد الف الف مبروك وكل سنه وانت طيب

ونتقابل على خير قريب ان شاء الله
سينيور

 

Post a Comment

<< Home