Thursday, October 30, 2008

خارج الصندوق
بدل ما احكي واتكلم واقول واعيد ومن الاخر ...........امل البلد دي اننا نفكر خارج الصندوق


لان كل حاجة مرصودة وكل التكتيكات معروفة العواقب وكل الخطط مدروسة, والقيم المنهارة علينا اعادة بنائها بالتفكير خارج الصندوق.
يعني مثلا قبل ما نعمل قانون للتحرش بعد قانون خدش الحياء وقانون الاغتصاب , نفعل قانوين في غاية الاهمية, وكمان نجعل لتفسير ذلك القانونين اهمية في توسيع القواعد الشارحة لتقييد ارتكاب تلك الافعال.

القانونين هم قانون 269 مكرر من قانون العقوبات "يعاقب بالحبس مدة لا تزيد على شهر كل من وجد في طريق عام او مطروق يحرض المارة على الفسق باشارات او افعال ."
يعني التلفت والاشارات والطرقعة باللبان والتصرفات غير الاخلاقية المنفلة المكشوفة والتلامس في المشي والمشي بطريقة ملفتة ولبس الهدوم المفتوحة المبينة للهدوم الداخلية او الملتصقة كاملة في اماكن مستفزة مثيرة للغرائز, لاب
ان يكرز عليها القانون قبل ان يصدر قانون التحرش الجنسي, بل علينا ان نعترف ان قانون التحرش الجنسي منقوصا اذا لم يشتمل على تفعيل هذا القانون معه .
المادة الثانية المهمة هي 278 من قانون العقوبات " كل من فعل علانية فعلا فاضحا مخلا بالخياء يعاقب بالحبس مدة لا تزيد على سنة او بغرامة لا تتجاوز 300 جنيها." هذه المادة ايضا علينا التوسع في تفعيلها وعلينا ان نركز الا يصدر قانون التحرش الا معها ايضا بتفسيرتها التي تلزم في النهاية بوضع حد ادني للنفلات الاخلاقي في الملابس في الشارع , (ده حتى الرقصات ليهم حد ادني للزي ) .
طبعا انا عارف ان تطبيقه صعب بس في نفس الوقت لو حصل لوحدة الهدوم الداخلية لها مكشوفة (سواء اللي فوق او اللي تحت ) عمدا وتم التحرش بها لا بد ان يراعى ذلك في القانون , والا يصدر القانون في صيغة قد لا تحقق العدالة المطلوبة من القوانين .


معلش لو صدمت حد بالمقالة دي بس الحقيقة انا بفكر خارج الصندوق
يعني انا ضد المتحرشين جدا جدا جدا , بس في نفس الوقت انا ضد كمان ان البنات والسيدات يمشوا في الشارع في عرض للملابس الداخلية وبعدين نقول الله اصل الشباب انحدرت اخلاقه , لو عايزين العدل اللي املفروض اننا كلنا نسعى اليه , فلازم نقول ان الملابس الملتصقة وظهور الملابس الداخلية والحركات السيئة السمعة والتصرفات الخادشة للحياء كلها لا بد ان يسن قانون (الحقيقة هو مسنون بس لازم نفعله) ايضا لكي نطبق العدل با اهل العدل ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home