Friday, April 18, 2008

اشرف زكي وقانونه



الموضوع ده مش وقته اوي رغم انو اطرح على الساحة الفترة من اسبوعين بتصريح من نقيب الممثلين المنتخب من اعضاء مقابة الممثلين اشرف زكي, مهم اوي اننا ناكد على فكرة ان اشرف زكي منتخب, انا بالصدفة كنت متابع احداث فوزه بالانتخابات من النقيب السابق يوسف شعبان, ان افاكر ان يوسف شعبان لمح كده انو ليع علاقات بالريس وبالحزب الوطني, وساعتها كمان اشرف زكي كان واخد دور المعارض الأتي على كفوف الجماهير والممثلين المهضوم جقهم والذي لا يشعر بهم احد لانهم رغم عضويتهم بالنقابة الا انهم بسبب انهم غير مشهورين لا يعرهم اي اهتمام, ويعيشون عيشة صعبة ومهينة...
يعني اشرف كان يسبح عكس التيار العام في الدولة وساعتها تزامن ذلك مع خسارة مرشح الحزب والدولة في انتخابات الصحفيين ونقابة المحامين ايضا , وظهر وكانه اتجاه عام ضد الحزب والدولة.
واضح ان اشرف معتاد على خوض الحروب , وانا كمان لست عضوا ولست اسعى لان اكون , وعلاقتي بالسينما هي مع المنتج الاخير – اي الفلم في قاعة العرض- ونقده.,ولكن في ازمة النقابة مع الممثلين غير المصريين والذي صدر قرار باجماع - مهم اوي التاكيد على اجماع المجلس- المجلس عليه باقتصار التصريح لهم بالاشتراك في عمل واحد فقط, وجدت افكار كثيرة جدا و لقيت صعوبة جامدة جدا في اني اختار جانب او اكون راي , بس في نفس الوقت اتعلمت حاجات عن السينما عموما او بمعني اصح عن ادارة السينما, علشان كده انا كاتب هناافكار ممكن تكون نقط محددة مش مرسلة
- حقيقة السينما انها صناعة اكثر منها فن- رغم انها فن محترم جدا- ولكن اعتماد هذا الفن بالاصل على تذكرة السينما والموارد التي تاتي من الجمهور, بالاضافة الى المدخلات المطلوبة لعمل فيلم كامل وكم الموارد البشرية وراء العمل وامامه, جعلته صناعة تتحكم فيها الموارد المادية بشكل اساسي وتتحكم فيها القرارات المصيرية وتواجه احتكارات وتواجه تربيطات وعوامل هدم خارجية وداخلية تحتاج الى المواجهة. وده يمكن حاجة اساسية اتعلمتها من متابعة الازمة دي .
- كمان ان اقرب شكل فني للسينما لا يعتبر صناعة مثل السينما يعني مثلا المسرح ليس صناعة لان اي اتنين واقفين يتفرجوا عيك وانت بتقول كلمتين حلوين, او بتعيط عياطة تستاهل اصبح مسرح. يمكن المسلسلات حاجة قريبة من السينما وتعتبر صناعة رغم ان المسلسلات مفروضة الى حد كبير على الناس, وكمان ليها دور تاني في ملء فارغات التلفزيون اللي هو بالاساس وسيط لمواضيع اخرى غير فن المسلسلات, واللي كمان طغت عليه البرامج الحوارية كعامل جذب اكبر من المسلسلات,
- بما ان السينما صناعة وبما ان مصر متقدمة فعلا في المجال ده وبما ان المنافسين بيحاولوا يهزوا فعلاأخر عروش مصر , وبما ان النيات غير صافية وبما ان فلوس غسيل الاموال وجدت في السينما مجالا خصبا وبما ان الموضوع فيه بنات مش ولا بد , وبما ان حاجات كتير تانية , فانا مش شايف اي مانع ان المسؤل عن التمثيل بل اكتر من كده المسؤل عن السينما وصناعتها انهم يحمو اهم عامل في الصناعة دي اللي هو الممثل, ماهو لو صناعة وبتواجه تهديد لازم تتحمي او نواجه التحديات , طبعا بغض النظر عن صحة القرار اللي المفروض انو يحمي الصناعة دي.
- اتعلمت كمان اننا حناجر ومالناش في الديمقراطية وعايزنها ديكتاتورية ديكتاتورية علشان المسؤل عن الممثلين المنتخب من اعضاء نقابه اللي وجهة نظر المجلس المنتخب معاه بتؤيد اللي بيعمله اخد قرار ولما ماعجبناش رفعنا السكاكين وعايزين ندبح امه, ماهو حاجة من اتنين يا عايزنها ديمقراطية يعني الناس تختار اللي يديرلها امورها ونتحمل ان ممكن ياخد قرار مش مفهوم او مختلف عننا او حتى احنا شايفنه غلط, بس لازم نتحمل ده فترة رئاسته ونمشيه في نهاية الفترة , يا نقبل ان يجي واحد يقلنا انا بافهم احسن منكم وحاضحك عليكوا واجبلكوا اللي انتوا عايزنه وحاكلم الريس واخليه يعالجكوا ببلاش, وهو اللي حايعيني مش انتوا اللي حتختاروني, يا بش يا تش مالهاش تالت وفي كل الامور لازم نتحمل اختياراتنا علشان احنا ناس كبيرة .
- بصوا كمان اه الفن في مصر وكل ممثلين وغير ممثلين مابعتبروش النجاح الا في البلد دي, واه السينما بقت عامل جذب لناس زبالة واكتر من كده بقت طعم من نا ازبل علشان يوصولوا لناس اوسخ, واه اللي بيحصل بره ممكن يحصل في مصر , واه على مدار تاريخ السينما المصرية كان في اسهامات مهمة جدا جدا عاملها العرب, والشاميين بالزات, بس ده مايخليش الموضوع خرطبيطة او يخلي ده عامل زي ايد خنقة بتخنق اي قرار ممكن يكون انا باقول ممكن في صالح الممثلين المصريين والصناعة على عمومها.
- اتعلمت حاجة غريبة جدا من الموضوع ده , ان فيه مليشيات جامدة اوي بتقبض على مستوى عالي جدا في الصحافة مجهزة صحف تجريح وسب واتهامات للي حايقف جنب اي فلوس جاية من بره.
- اتعلمت حاجة ماكنتش مقتنع بيها نهائي الا وهي الاستثناءات, يعني انا طول عمري ماكنتش مقتنع اننا نحط قانون ونعمله استثناء, بس لما دخلت هندسة واتعاملت مع المكن والمعادن والعدد لقيت ان اي حاجة بنعملها لازم نعمل حسابنا في سماحية يعني توليرنس يعني مثلا قطر اماسورة 3 بوصة +_ .05% . وكا حاجة في هندسة كده , ده علشان مش بتتعمال مع مكن مابيفهمش, لا ده علشان انت بتتعامل مع بني أدم لازم تعرف ان حياته مرتبطة بعوامل كتير اوي اوي , وكمان حياته مختلفة عن اي فرد تاني مهما كانوا ليهم نفس الشخصيات حتى لو تؤم, علشان كده لازم نعمل حسابنا لما نتعامل مع بعض او لما نحط قوانين . المهم ان القانون اللي عمله اشرف حطلوا استثناءات , والحقيثقة لو مانكش عمل كده كنت اتمنيت انو يعمل كده لسبب مهم اوي , رغم ان السينما صناعة فهي برضو فن, ومعنى انها فن يعني ابداع , وانا مع ايمان ان الابداع لازم له استثناءات.
ياااااااااااهههههههه فعلا كتير اوي الكلام في الموضوع ده , بس معلش انا اصلي فكرت فيه كتير وكل اللي فكرت فيه ماكنش له علاقة بالقرار قد ماكان ليه علاقة بالعملية كلها وعلاقتها باللي احنا فيه ده .....
(المفروض احط صور للبنات العرب اللي عايزن يشتغلوا وكل مقوماتهم انهم عرايا زي مروي وغيرها بس الحقيقة ماحبيتش اخلي في صور مش كويسة على المدونة )

0 Comments:

Post a Comment

<< Home