Thursday, November 30, 2006


لما فتحوا السهر تاني
رجعوا التلامزة للجد تاني
مش عارف ليه افتكرت كلمة
عمنا الكبير احمد فؤاد نجم دي لما افتكرت اعادة فتح السهر
يااااااااااااااااااااااااااااه من بعد رمضان لحد اول امس كانت السهر مقفولة
انا قلتلكوا المرة اللي فاتت انا ساكن فين وبين ايه..وبعيد عن ايه بقد ايه....تخيلوا لو كل يوم في مكان شكل...ولما تيجي تروح تاخد طريق واحد يوصلك لمكان واحد تقعد فيه وتكرر نفس اللي فيه بنفس الحب ...
بعد سبع سنين من اول يوم اكيد اللي حايربطك بالمكان ده حاجة تانية غير انو بيقدم شيشة كويسة او وحشة او القهوجي بيعاملك وحش او بقلة ادب او ان صاحب المكان راجل بيحبك رغم انه شرير اوي او ان شريكه في المحل صاحبك رغم انك ساعات بتزعل منه وعليه اكتر او شلتك المختلفة عنك تماما واللي دايما بيعارضوك علشان انت فرد من المعارضة واللي سابوا السهر بعد ماقل مستوى الخدمة فيها واتعاملوا وحش واللي ساعتها عرفت انت ليه معارض وهم ليه بيضايقوا ....لان ببساطة هم ماعندهومش ده ...انك تكون في المكان بس علشان هو المكان مش علشان بيديك قد ايه.... وبعدين نبقى كلنا نختلف نعمل ايه في المكان ده ولا مانعملش ايه علشان يكون احسن ........
....يااااااااااهه رجعوا التلامزة للجد تاني
السهر دي مش مجرد مكان وطريق متعود انك تروحلوا وفيه حميمية العشرة........... السهر دي شافت احسن ايامي .واتعسهم ..........شافتني لما رجعت من اول مرة خطوبة وانا مبسوط بيها اوي وشافتني لما خلعت الدبلة وانا برضو مبسوط اوي .....وشافتني في المرة التانية لما كنت مضايق وانا بخطب ومبسوط وانا بقلع.......وشافتني وانا في التالتة لما كنت طاير مع نسايم الهوا لما مجرد شفتها ولما اتعجنت مع روح الدنيا الجميلة لما خطيبتها وكل يوم قد ايه كنت بتغير وانا معاها وباكون اكتر ...واكتر ...واكتر ...واكتر ..مش مهم اكتر ايه؟ المهم دايما كنت احسن ......وشافتني يوم مانكسر جوايا شي.......على راي علي الحجار..........
اصل السهر شافتني وانا اشيك واحد وشافتني وانا بلبس لبس الجيش و هربان ليوم ولا يومين ..علشان بس انزل اشيش وارجع تاني.........
اقولكوا ايه ولا ايه عن عمر الراوي والشيرنك في نفس الوقت وحالتي بقت ازاي من غيره...وعن قناة الافلام الللي مش بلاقي اي مجهود لما اشوف اي لقطة فيها اني اعرف الفيلم.... وقد ايه ده بيعقد شلة القهوة اللي اصغر واحد فيها عاندوا 44 سنة ........
لما فتحوا السهر تاني .....هم قفلوها ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فاكرين لما قلتلكوا انا ساكن فين
انا قريب من بيتي في المساكن السعودية اللي كان فيها 60 قهوة مع بعض.....تخيلوا كده 60 قهوة او كافي شوب او ريستورانت او ....اي اسم المهم مكان بيتقدم فيه شيشة وخلاص .....يبقوا موجودين مع بعض في مساحة واحدة تحت عمارات........... حايكون الوضع عامل ازاي ........ساعة الذروة اللي هي بتكون الساعة 10 مساء حتلاقي اكتر من 200 عربية واقفين ...لان لو حسبنا القهاوي انو فيها عشرة على الاقل ......عشر زباين طيب عشرة في 60 يبقى المجموع 600 زبون واغلبهم طبعا من خارج المنطقة او جايين مع اصحابهم وبالمجاز كده حتلاقي ان فيه على الاقل 250 عربية ده بالميت كده وتخيل 600 بني ادم شباب في عز المراهقة والشباب مخلطين بنات على ولاد يبقى الموضوع ضخم جدا ............. الناس بقى اللي ساكنين في العمرات دي كفروا يا عيني لانهم اغلبهم ناس مهمة واصحاب القهاوي برضو ناس مهمة اوي اوي ....فمحدش قادر على حد .......الى ان تفتق ذهن الليي ساكنين على ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جمعت الستات بعضها واخدوا ولادهم معاهم وراحو على قصر العروبة في تظاهرة سلمية جدا وطلبوا انهم يقابلوا مين ؟؟؟؟؟؟؟طبعا الست سوزان ربنا يكرمها ......تفتكروا اي اللي حصل ...طبعا كلككم عارفين تم دغدغة القهاوي دي بالبلدوزرات والعمال اللي كانوا اكتر من الف عامل بقوا فين في الشارع.......
طبعا ده نموذج للحياة في مصر ..........ابوا الناس الغلابة وابوا اي ناس تانية لو الموضوع قدر يوصل للست سوزان هانم......الحقيقة انا راي فيها ايجابي لانها ست محترمة .....بس بالفطرة طبعا جت على الناس الغلابة ضد الناس اللي مش غلابة خالص..
اقلكوا حاجة ماتيجوا نعمل مظاهرة قدام قصر العروبة نقولها تقف معانا في موضوع االتوديد والتوريث ده يمكن قلبها يرق لينا.......................

1 Comments:

At 3:21 PM, Blogger yamen said...

مبرووووووك يا سيدي علي اعاده افتتاح السهر ولو ان انا من الناس اللي كانت مبسوطه من قفل القهاوي (مع اني باقعد علي قهاوي وماتسالش ازاي) انما يعني عمر القهاوي ماهاتخلص و ابقي اشوفك فيها قريب ان شاءا لله

سلام

 

Post a Comment

<< Home