Thursday, November 09, 2006

السلام علي الجميع
عودة بعد غيبة للمدونة الحقيقة كان المفروض اني استمر بس المشكلة كانت في الوقت
بس ان شاء الله حاتستمر
المهم الي رجعني بقوة الاحداث بتاعة الفترة اللي فاتت المسماة احداث العيد
بعد الضباب منقشع والدنيا بانت احسن
عايزين نتكلم شوية عن حرية التعبير مثلا
لان ده من اهم المواضيع الي ممكن نطلع بيهامن الحادثة
اولا فين حريتي انني لا اثار وباقول لا اثار مش اني اعمل حاجة ولا لأ
اكيد انا لو شفت واحدة لبسها مش مزبوط ساثار والمفروض اني ساعتها اودي وشي الناحية التانية
طبعا ده في الاسلام
الغريب ان ده في الاسلام بس لان لو ده في اي ايدلوجية تانية والبنت اللي لابلسة لبس ملفت (ملفت يعني خارج عن الحدود)ماحدض التفت ليها فمش تلبسه تاني لانه لم يؤدي الغرض
في فرق بين اني البس لبس كويس ومريح وعملي وشاكله جميل وانا مقتنع بيه واني البس لبس زيادة علشان امشي الناس تبس عليا طب لو المجتمع اتعلم مايبصش حاعمل ايه
حاكتأب ويبقى البس مالبسش مش فارقة وبعدين حالبس اي حاجة او انزل الشارع مش لابسة حاجة خالص
يعني قمة الحرية هل في اننا نبقى زي الحيوانات
انا مش باشتم انا باتكلم بجد مش حانوصل الى نهاية الموضوع اننا مانلبسش لان الللبس مش فارق خالص
خلاص خلينا حيوانات .........
نقول المجتمع يفرض حدوده يقولوا لا المجتمع لا يفرض شئ
انا لو لقيت بنت ماشية عريان بلاش بنت لو ولد بيتكلم بصوت عالي شوية وبيحكي عن اي حاجة وقاعد يشتم في المسيح انا موقفي حايكون ايه مش حاضايق
انا مش حاعمل حاجة انا بس حاضايق حتى لو مشيت او سديت وداني طيب مش ده اثر على حريتي
الاحترام مش تقليل من الحرية الاحترام ده معيار للتقدم الحضاري
يعني مراعاة المجتمع من احد علامات الحضارة يعني ماترميش ورق على الارض ولا توسخ الحيطان زيها بالزبط زي ماتتكلمش كلام بذئ وتقولي اصل دي حرية ولا تلبس لبس ملفت ايا كان مكان لبسه وتقولي حرية
لبس ملفت ممكن البكيني مايكونش ملفت لو في الفردوس وفي نفس الوقت ممكن التوبلس يكون ملفت في الفردوس انما في شرم الشيخ لا
هو ده قاصدي عن الملفت يعني زيادة عن حدود المكان اللي متواجد فيه الفرد
اتمنى لو حد حايرد انو يرد كده مايقعدش ينظرلي

1 Comments:

At 2:06 AM, Anonymous Anonymous said...

ya ostaz Wa7ed Mn Elnas,
elbikini molfet fi ay makan, wa 2ama belnesba lel topless ya 3eny ya 3eny 3la el topless..

 

Post a Comment

<< Home