Monday, September 03, 2007

حــمــــــيــــــمــــيـــــة الـــــســــــــــئ



في فترة من فترات عمري وانا صغير جالي اكتئاب حاد نظرا لنتيجة عدم تكييف غير عادية حصلي لما انتقالنا من الامارات الى مصر, والموضوع رغم انو كان عاجبني(قعادي في مصر) انما عدم التييف خلاني رخو وفي نفس الوقت مقاومتي للمشاكل اضعف, وكانت مدرستي في الوقت ده فترتين مسائي وصباحي, وبالتالي كانت فترة الداراسة فصيرة وكنت باروح البيت في وقت معين اكل ووانام واصحى على المغرب اطلع اشم ريحة السحابة اتخنق اكتئب, وكل يوم من ده وعلى ودنه... واللي يزيد الطين باله اني قبل مايخلص الشتا والسحابة السودا تخلص كنت في شهر يناير بحول للفترة المسائي.... يعني القرف القرف القرف ومشاكل المسائي في مكان شعبي زي الحدايق ماقلكش... يعني بتروح مدرسة عديمة التهوية والاضاءة بتاعتها سشيئة’ و الحرامية اللي وقفلك في الشارع بالمطاوي وياخدوا منك فلوسك او يتخانقوا معاك بدون سبب, وكمان عدم تحصيلك العلم بشكل كويس لان يومك ضايع على فترتين, المهم كل ده وانت لسه راجع من الامارات الامارات يعني الدلع كله آه يا دلع يا دلع , وبعد ماكنت احسن واحد (مش اشطر واحد) وكل سنة ليك موقف المدرسة كلها تحسدك عليه.... ومش المدرسة بس دي المنطقة كلها.
المهم السحابة السودا ارتبطت عاندي بالاكتئاب والسواد القاتم ودخلت المدارس وكل حاجة كانت بتسبب انقلبض نفسي عليا .وكنت باعتبر الايام دي اسوء ايام حياتي قاطبة..
من يومين كده وانا برتب لموضوع سفر الدانمرك (اه انا في الدانمرك) وساعة المغربية كده شميت ايه ؟؟؟؟الساحابو السودا ......تفتكروا زعلت او اكتئبت ابدا........ ابدا ده انا حتى جاتلي حالة من الحميمة الشديدة وقلت بيني وبين نفسي ...فينك يا سحابة و فين ايمك على الاقل الايام دي كانت سحابة ودا بس ...مش مية سودا وزرع اسود وناس سودا, دي حته الشيشة بقت سودا والعيشة بقت سودا في سودا....يعني الحقيقة اني حنيت للسئ لان الاسوء اللي احنا عايشين فيه اصبح لا يحتمل...
الغريب ان صاحبي عدى عليا في نفس اليوم وقالي حاجة غريبة اوي : الباشا صاحبي واحد من الفسدة االمفسدين, وكان فساده بيدور حوالين البنات اللي في الشارع المتعودين دايما......وكنت دايما بادعيله بالهداية,بس الحقيقة باقلوا فترة كده مغير نشاطه لحاجة اسوء منها مافيش ...الباشا ال.....مابقاش يحلالو الكلام الا مع الستات المتزوجات .....وعايز يقنعني انهم اكم منهم في مصر اليويمن دول...الموضوع مااشغلنيش ماهي الميه والجو والاكل كلهم زي ماتفقنا اسود من بعض اشمعنا الناس..... المهم الباشا زي مابقلكم عدى عليا وقالي اسكت مش انا النهاردة شقط واحدة من الشارع ...قلتلوا ايه الحمد لله ربنا تاب عليك.....قالي لادانا نزلتها على طول اصلها كانت وحشة اوي....طب لما انت عارف انها وحشة ايه لزمتوا...قالي ابدا......لا ولا حاجة وحشني الجو الزبالة ده.....قال يعني الواد عايش في المراعي الخضرا.......المهم شرحتلوا قد ايه انا راي اننا بقينا بنحن للسئ لاننا بقينا عايشين في الاسوء...طبعا فتحلي بقه زي الاهبل ...وانا سكت وقلبي رجع انقبض تاني 000000



ياعالم احنا رايحين على فين

0 Comments:

Post a Comment

<< Home