Sunday, June 03, 2007


دروس جديدة
تنتابني حالة من النعاس الشديدوالتعب منذ عودتي....
يعلوها ضيق مستتر.... اعترف به.....
مع انفلات اعصاب اتحكم به في آخر اللحظات من افراد واشياء عادية ....
اعلم انها مرحلة للتاقلم بين هنا وهناك.....
سعدت بذلك (احتياجي للتأقلم) رغم انها حقيقة غير مقبولة بعد كم اللعنات واالضيق الذي مررت به "هناك" وصرحت به "هنا"....
سعدث بذلك(مرحلة التاقلم) لانها اعطتني قناعة انني لست منافقا متمرسا في النفاق حتى اخفي اعجباي بسهولة العيش وسلاسلة الحياة لهذا الحد ولهذه الدرجة.......
بل اكثر من ذلك فلقد توائمت مع ان "هناك" جميل ونظيف وواسع ورائع.......
وان "هنا" على النقيض...
ثم اسعدني انني بعد كل تلك القناعات اعيش مرحلة تأقلم من جديد والذي اسعدني انه باختياري كاملا...
ورفضي للرجوع كان حاسما وواضحا .....
ان اعيش "هنا" وارفض الرجوع هو قرار..... وعلى باقي الجسد ان يتاقلم معه...
مازال قلبي يعلمني دروسا جديدة ......
ان يختار ويطاع وينجح في فرض اختياره.....مازال القلب يأتي بقرارات صائبة على العقل ولباقي الجسد الاستجابة ....

5 Comments:

At 8:49 AM, Blogger Noha said...

متقلقش من الحالة دى، هتجيلك كتير كل مرة تسافر بره مصر وترجع. سهولة الحياة وجمالها فى البلاد دى بيخلى مصر تصعب عليا أوى. فى الأول كنت معجبة أوى بالطبيعة فى أوروبا بالذات، بس بعد كده عرفت إن جمال الطبيعة دى هبة من ربنا ملناش إيد فيها، بس اللى لينا إيد فيه بقى هو مستوى معيشة الناس وتوفير الخدمات العامة وإحترام البنى أدم ومعاملته على إنه بنى أدم فعلا.

أول مرة بتبقى صعبة بس بعد كده الواحد بيتعود

 
At 2:45 AM, Blogger جبهة التهييس الشعبية said...

قالوا لي ان فيه واحد اسمه واحد من الناس اتخانق مع جيمي

هو انت؟

اتخانقتوا ليه؟

 
At 4:26 PM, Blogger واحد من الناس said...

لو قاصدك حيمي يعني جمال مبارك فدي امنية حياتي
انما جيمي تاني ....انا ماليش في الخناق وتقريبا في واحد من الناس تاني
المهم لما احب اكلمك اكلمك ازاي ..؟؟؟؟؟

 
At 10:16 AM, Blogger جبهة التهييس الشعبية said...

يا مش تيجي عندي
اهو انا اول مرة اشوف الكلام ده

انت يابني مش واخد نمرتي من الشرقاوي؟

كلمني ع الميل

nawaranegm

ع الياهو

 
At 12:01 PM, Blogger Monzer said...

آسف على التحليق خارج السرب
ولكن إيماننا بدفاعكم عنمبدال الحرية
ندعوكم للتضامن مع عمر الشرقواى المعتقل فى قسم طلخا

إثر قيامه بتغطية انتخابات مجلس الشورى
وجزاكم الله خيرا

 

Post a Comment

<< Home