Sunday, July 02, 2006

الغسيل اللي لاموأخذة وسخ

فجأة كدة طلع علينا قسيس جديداسمه مكسيموس احنا كمسلمين مانسمعش عنه حاجة. القسيس الجديد ده ابتدى ينشر غسيل الكنيسة الارثوذوسكية في مصر. الحقيقة انو نشر الغسيل الللي لاموؤخذة وسخ للبابا. بصوا انا ماعرفش ايه قدسية البابا خصوصا اننا كمسلمين ماعندناش حد مقدس ومرفوع عنه الخطأ او النقد الا الرسول فانا ماعرفش ايه الموضوع ده. بس المهم الراجل ابتدى يقول كلام عن البابا كان معروف مسبقا عند المسؤلين في الدولة وعند ناس تانية عالمة ببواطن الامور. الكلام بقى اللي قالوا ان البابا كان حريص انو يزود الفتنة الطائفية في مصر وده معروف من السبعينات بس انو يتقال علني (في المصري اليوم بتاريخ 2\7\2006 ) هو ده من الهدوم اللي وسخة وحانبتدي نسمع عنها تباعا وان البابا كان بيعمل ويسوي للمعارضين بتوعه واللي بيخالفه في الراي برضو كان حاجة معروفة بس برضو انها تطلع من واحد كان لفترة صغيرة جوه الكنيسة فهي دي المشكلة.
حتة لو الراجل الجديد ده كان عاندو مشاكل او عايز ينشق (فكرني بشلة الوسط اللي قال ايه انشقت عن الاخوان ) حاكم الانشقاقات في مصر بقت حوسة.بس اللي قالو كلام يوجع المحايد االي ماسمعش عن الماضيع دي قبل كده.
المهم كمان ان الرجل الجديد ده مش اوي يعني وبيقول كلام غريب عن الشعب القبطي في مصر فكرني كده وكانه عايز يعمل جمهورية زفت او زفتى مش عارف, وان لا امل في الاصلاح – مش عارف هو بيتكلم عن الاصلاح في مصر ولا في الكنيسة ولا الشعب القبطي – الا من الخارج والادهى ان بيعترف ان اللي عايز يعمله ده مدعوم من امريكا. لامؤخذة ده كلام..... ده حتى البابا كان بيعمل من غير مايقول طب تخيلوا ده بيقول يبقى عمل ايه . البلاد دي فعلا مابقاش فيها كبيرولا حد يفهم الناس ايه الغلط وايه الصح ومين ده علشان يقول الكلام ده..... .
ربنا يهدي الكل ويحاولوا يقروا دافنشي كود او يتفرجو عليها يمكن ينشغلوا باللي اتقال اكتر من نشر الغسيل كده على الملأ .

0 Comments:

Post a Comment

<< Home